Close

Verdens første hybride frakteskip i Rekefjord

NOAH og Hagland skrev høsten 2021 skipsfartshistorie med sjøsettingen av batterihybriden Hagland Captain.

Det ombygde bulkskipet er verdens første i sitt slag, og har nå vært i drift i ett år. Mandag 28. november ankom skipet havna i Rekefjord. Skipet ble lastet med stein fra Rekefjord Stone, som skal benyttes til havvindprosjekter på tysk side av Nordsjøen.

Det er nå omtrent ett år siden Erna Solberg lanserte pionérskipet, som satte en ny standard for miljøvennlig skipstransport.
Dette er verdens første plugin hybrid bulkskip, og er et prakteksempel på en ny teknologi som er nødvendig inntil vi finner andre nullutslippsløsninger, sa statsminister Erna Solberg da hun besøkte skipet ved Oslo Havn høsten 2021.

Norsk teknologi

Hagland Captain fraktet tidligere bulkvarer som tømmer og stein, og er nå bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO2-kutt.

Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi som resten av verden nå ser til. Det er Wärtsilä på Stord og Los Elektro på Bømlo som har levert teknologien, og prosjektet har fått støtte fra NOX-fondet.

Dette er en ny måte å tenke industrisamarbeid og skipstrafikk. Det finnes omtrent 5.000 skip i verden i dette segmentet og dette skipet er det første av disse og har blitt en mal for senere nybygg med batterihybrid, sier COO i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.

Hagland Shipping har siden lanseringen av Hagland Captain bygd og sjøsatt en tilsvarende batterihybrid, Hagland Pionèr. Innen neste sommer er ytterligere to nye skip til i samme klasse sjøsatt med samme teknologi. På dette tidspunktet vil rederiet som eneste aktør i verden ha majoritet av egen-eid flåte basert på batterihybrid framdriftsløsning.

Store utslippskutt

Den nye fremdriftsløsningen reduserer NOX-utslippene med 90 prosent, noe som tilsvarer utslippene fra 84 000 biler pr år. Dieselbruk og CO2-utslipp reduseres med opptil 20 prosent. Sammenliknet med eldre skip som skal fases ut, har batterihybriden opp mot 40 prosent mindre CO2-utslipp.

For oss i NOAH er det viktig å minske fotavtrykket, og være en pådriver for utslippskutt langs hele verdikjeden. Batterihybriden innleder et nytt kapittel når det gjelder kutt i utslipp fra transport i industrien og skaleringsmulighetene er gode, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.

RSA tilrettelegger for grønn skipsfart

I Rekefjord er det for tiden svært høy aktivitet, blant annet foregår utskipning av store mengder kvalitetsstein til to store havvindparker i tysk del av Nordsjøen. Transporten vil foregå fram til mars 2023, og Haglands miljøvennlige båter planlegges nå i bruk for framtidige leveranser til europeiske kunder.

Hele bransjen utfordres på å levere stein til Europa med lavest mulig fotavtrykk. I Rekefjord har vi et moderne og godt drevet anlegg som produserer over to millioner stein til det europeiske markedet hvert år. Vår stein går til bygging av infrastruktur, men også betydelige leveranser går til ulike kystsikrings- og havvindprosjekter. Vi har med vår plassering i Rekefjord kort vei til markedet, og med miljøvennlig sjøtransport som dette, er vi i en svært god posisjon for å vinne fram i kampen om leveranser til framtidige prosjekter, sier daglig leder i Rekefjord Stone, Egil Solheim.